ناتانائیل-Bartholomew the Apostle

از آنجایی که انجیل های تلفیقی فیلیپ و بارتلمیوس را با هم ذکر می کنند، بسیاری از محققان معتقدند که این امر دلالت بر رابطه ای بین آنها دارد، همانطور که این جفت ها اغلب برای سایر حواریون (مانند پطرس و برادرش اندرو، و یعقوب و یوحنا، پسران زبدی) انجام می دهند. اگر ناتانائیل بارتولمیوس باشد، پس انجیل یوحنا این ارتباط را واضح تر می کند. فیلیپ به دنبال ناتانائیل می گردد (به این معنی که آنها یکدیگر را می شناختند) و او را نزد عیسی می آورد (یوحنا 1:45-47).

ناتانائیل نیز به نظر می رسد که یک رسول است. عیسی صریحاً او را نمی‌خواند که «بیا، مرا دنبال کن»، اما در اولین برخوردشان، به ناتانائیل می‌گوید: «به راستی که به شما می‌گویم، «آسمان را باز می‌بینید و فرشتگان خدا در حال صعود و نزول» پسر انسان» (یوحنا 1:51). به نظر می رسد یوحنا نیز او را در زمره رسولان قرار داده است:

با این حال، یوحنا به صراحت ناتانائیل را یکی از حواریون نمی خواند. اما همه اینها، به این واقعیت اضافه می‌شود که جان از کسی به نام بارتولمیوس و متی، مرقس و لوقا نامی به نام ناتانائیل نمی‌برد، استدلال شایسته‌ای برای یکسان بودن ناتانائل و بارتولمیوس است.

ناتانائیل به عیسی بدبین بود، زیرا او از ناصره آمده بود، به قول معروف: «ناصره! آیا چیز خوبی از آنجا حاصل می شود؟» (یوحنا 1:46). اما پس از اینکه عیسی الوهیت خود را نشان داد، ناتانائیل اعلام کرد: «ربی، تو پسر خدا هستی. تو پادشاه اسرائیل هستی» (یوحنا 1:49).

پس از ظاهر شدن عیسی به شاگردانش، هفت نفر از آنها برای ماهیگیری بیرون می روند - و ناتانائیل یکی از آنهاست (یوحنا 21:1-3). اناجیل صریحاً به ما می گوید که چند تن از شاگردان - پطرس، پسران زبدی، و برادر پطرس اندریا (که ممکن است حضور داشته باشد یا نبوده است) - ماهیگیر بوده اند. توماس، ناتانائل و دو شاگرد ناشناس در این گذرگاه یا ماهیگیر بودند، یا فقط برای  یادگیری یک حرفه جدید همراه بودند.

کلمه یونانی که ما به عنوان "حواری" ترجمه می کنیم، آپوستولوس است. در لغت به معنای "فرستاده" است. عیسی در طول خدمت خود، رسولان را به صورت جفت به نواحی خاص فرستاد (مرقس 6: 7-13)، و قبل از عروج خود، به آنها دستور داد که "بروند و همه امت ها را شاگرد کنند" (متی 28:19).

بارتولمیوس نیز مانند بسیاری از حواریون احتمالاً به شهادت رسیده است - اما روایات متعددی در مورد چگونگی مرگ او وجود دارد. رایج‌ترین و پربارترین سنت این است که او را پوسته پوسته می‌کنند و سپس سر بریده می‌شوند، به همین دلیل است که بیشتر هنرهایی که او را به تصویر می‌کشند، نشان می‌دهند که او را به‌گونه‌ای پوست خود را در دست گرفته یا پوشیده است، یا او را با چاقوهای پوسته‌دار مرتبط می‌کنند.

Das Martyrium des hl. Bartholomäus oder das doppelte Martyrium Öl auf Leinwand 250x285cm 2014-15 (1).jpeg

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد